Beineix initial a fost asistent al unor nume cu rezonanta in cinematografia franceza (si nu numai) precum René Clément, Claude Zidi sau Claude Berri. Stilul sau bazat pe accentul pus pe puterea incorporata de imagine mai mult decat de subiect avea sa fie continuat/preluat de regizori ca Leos Carax si Jean-Pierre Jeunet.
Exista doua versiuni ale filmului, cea originala de doua ore si director's cut de peste trei ore. Din principiu am optat pentru a doua varianta, 185 minute. Am intalnit ideea conform careia in ora respectiva atasata se intampla prea putin, sunt adaugate prea putine elemente pentru a justifica o asemenea durata. Nu am de gand sa investighez problema, as fi regretat invers, sa vad versiunea originala si nu director's cut.
Scenariul este al aceluiasi Beineix si se bazeaza pe romanul omonim al lui Philippe Dijan. Posibil ca Beineix sa fi ales titlul tocmai ca un omagiu adus scriitorului. Just for the record aceea este temperatura optima a corpului.
Subiectul filmului... clasica poveste de dragoste, el si ea insa de data aceasta intr-o versiune rar intalnita, o alunecare pe alocuri vertiginoasa pe spirala nebuniei, schizofreniei chiar. Filmul aparent graviteaza in jurul Ei, Betty interpretata de Béatrice Dalle aflata la debut si probabil in acelasi timp la cea mai buna si realistica interpretare a sa. Intamplator sau nu si in viata privata Dalle este la fel de tumultuoasa ca si in film. Iar in film este o adevarata bomba pe cale sa explodeze. El este Jean-Hugues Anglade iar in film il interpreteaza pe Zorg, scriitor ratat ce-si castiga viata cu ocupatii de nimic. Ambii petrec o mare parte din film dezbracati in ipostaze mai mult sau mai putin tantrice insa persoanal nu am gasit nimic fortat, limita senzualitatii nu am considerat-o niciodata depasita iar naturaletea este la ea acasa. Pe langa acest aspect limbajul colorat si violenta abunda iar rezultatul se regaseste in certificarea over 18.
Betty apare in viata calmului Zorg ca o furtuna si-si continua reprezentatia ca un ciclon. Problemele sale mentale incep sa fie banuite inca de destul de devreme iar Zorg are dificila sarcina de a ajunge a o apara de ea insasi. Supporting cast-ul este uniform excelent, fiecare personaj este foarte bine delimitat si caracterizat iar umorul degajat de acestia este delicios.
Ziceam mai sus ca aparent filmul graviteaza in jurul ei. Parerea mea este ca filmul este despre el iar ea cade pe plan secund desi aparentele lasa sa se inteleaga altceva. Nu merg pana intr-acolo incat sa o consider o muza si atat insa efectiv consider ca despre el este filmul, spre sfarsit e mai usor poate de tras concluzia asta. Poate si faptul ca povestea este narata de el sa fie un indiciu.
Revenind la actiunea filmului, acesta ia o tenta de road movie (idee extrem de prezenta in roman) in momentul in care in interval de minute/secvente Betty descopera un manuscris- memoriile lui Hitler cum il numeste Zorg-il considera o adevarata capodopera dupa ce-l citeste pe nerasuflate-arunca tot ce este detasabil din casa pe geam si intr-un final apoteotic da foc bungaloului in care locuiau. Apoi se gasesc in fata necunoscutul. Si poate deja intuibilul.
Ce urmeaza este o asteptare din partea ei ca presupusul si irealul in opinia mea talent al lui Zorg sa fie recunoscut iar de partea lui contemplarea tot mai deselor si violente iesiri a deja partenerei de viata. Totul punctat cu scene de sex, nuditate, aventura, depresie, disperare. O parte senzuale dupa cum am mai zis, altele amuzante si altele socante dar toate, individual si impreuna extrem de realiste.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu